Translate

Sunday 16 March 2014

CHICKEN-FOBIA





Bila cakap pasal ayam...muka terus jadi biru...
Tengok ayam KFC pun nampak macam bukan ayam..
Inilah akibatnya.trauma dengan ayam goreng!

Selasa lepas..menjadi sejarah pertama melibatkan ayam goreng..
Bila perut mula mengeluar isyarat..semua makanan nampak sedap..n yang jd pilihan hati adalah..
Nasi kerabu!
Selesai sj bca doa, ngap! Ayam goreng sudah dimulut...
Bila kunyah2...satu aroma yang sangat2......hmmm Allah ja tahu betapa harumnya ayam yg dh buruk..
Sebagai budak pemakanan..langkah pertama hidu..dan second tgk colour..sah! ayam ni dah rosak..
First thing yang bermain dikepala...Salmonela.sp..
Then..angkat pinggan jumpa owner kedai..bukan nak marah..hanya tak nak orang lain kena benda yg sama..
silap2 ada yag jadi mangsa keracunan makanan...Alhamdulillah owner tu fhm..n hope dpt lebih berhati2 dlm menyediakan makanan

Teringat berita baru2 ni tntg berita kematian kanak2 disebabkan makan ayam goreng..our nutrition lecrer sgt2 concern dgn isu ni..n bagi reminder kt kami semua tentang pentingnya keselamatan makanan

Yup..semua ni angkara MR SALMONELA.sp 
Salmonela sp ni merupakan satu mikroorganisms yg sgt2 bahaya.. dapat survive dlm pH 4.5-8.8.
Ia juga "menghuni" di dalam makanan yang mentah spt ayam.

Yg hebatnya tntg mikrob ni, ia x menghasilkan bau tapi jika ia byk di dalam daging ayam, daging ayam akan berbau dan bertukar warna merah muda pucat sampai kehijauan,so BE CAREFUL! Ia akan membunuh dalam masa 24jam atau lebih bergantung dengan kuantiti Salmonela sp dalam makanan.

Bagaimana dengan telur?
Telur juga berpotensi untuk menjadi tempat Salmonela.sp membiak jika telur mentah tidak disimpan dengan baik. Contohnya tidak didinginkan dengan baik dan disimpan terlalu lama. Jadi mungkin ada yang akan persoalan tentang mayonis yang spt kita tahu mayonis main ingredient adalah telur.
Mayonis tidak mengalami masalah ini, antara sebabnya..kerana ia ditambahkan dengan Acetic acid ataupun cuka.

Apa yg paling penting jaga KEBERSIHAN ketika masak.
Tips mudah dari saya..bila cairkan ayam atau daging beku, buang air dan pembungkus untuk elak bakteria berpindah ke bahan mentah. Elakkan mengunakan papan pemotong yang sama untuk memotong ayam dan sayur. Jika mahu gunakan satu sj papan pemotong, bilas papan mengunakan cuka atau air limau.

Subhanallah..mungkin jadi pengajaran untuk diri ini...bila difikirkan balik..Allah takkan malu mengunakan benda kecil sebagai perumpamaan...manusia bila nk menakutkan org lain akan guna benda yang besar dan yang menakutkan..tapi Allah..hanya guna benda kecil dan tidak nampak pn di mata...Subhanallah..!

“Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali kali tidak dapat menciptakan seekor lalatpun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah pulalah yang disembah. Mereka tidak mengenal Allah dengan sebenar benarnya. Sesungguhnya Allah benar benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa” (Al Hajj :73-74)





No comments:

Post a Comment