Translate

Sunday 30 June 2013

-Andai aku merasa kesusahan itu-






Sekadar perkongsian dari diri yg dhaif..

Aku dlm prjlanan plg ke rumah dr universiti, hnya dgn mengunakan bas awam.. oleh krn tiada krusi ksong, aku hnya duduk di ruangan yg bkn utk diduduk..hati sedikit mengeluh..sdg fikiran melihat kesibukkan kota, bas berhenti di bahu jalan berhampiran dgn tasik.. terlihat seorang wanita sdah brusia, hnya memakai kain batik dan berbaju lusuh. Di tgnnya ada 2 baldi kcil berisi isi kerang..dan sebilah parang..memakai selipar yg hampir putus..dia hanya duduk di lantai bas.. baldi yg di bawanya sedikit berbau hanyir..smua pnumpang bas menjelingkan mata kpdnya. ada jg yg memanjangkan leher melihat isi baldinya. Aku hanya memerhati..sehelai duit kertas terselit di jarinya..tiada keluhan pn nampak d wajahnya.. 





Terdetik dihatiku..andai aku merasa apa yg wanita itu rasa..aku melihat diri sendiri yg sntsa dpt apa yg aku mahu..keluhan demi keluhan sering keluar bibir..sdgkan wanita itu yg mgkin sukar kehidupannya Allah bg..hanya tabah meneruskan hidup.....boleh ku lihat kesan basah di hujung kainnya..mgkin baru sj dia mencari kerang di tasik td..

Mungkin diri yg tidak pernah rasa kesusahan pasti tidak pernah menghargai pa yg telah Allah beri...mgkin kata keluhan lebih byk dibibirku dari kata2 kesyukuran..mgkin terlalu byk mmnta hnga lupa yg sudah ada... aku mengeluh tntg hidup walhal hidup ini mgkin tidak sesukar wanita tua itu..jadi layakkah aku mengeluh??

Monolog terhenti.....lonceng bas berbunyi...wanita tua itu turun..membawa 2 baldi besarnya..serta parang yg terselit..dia mneruskan prjlnnya....dan aku hanya melihat......ya Allah..apa yg telah Kau berikan pdku..lebih dari cukup apa yg aku perlukan....aku meminta kekuatan Kau berikan aku dugaan hidup...kerna dugaanMu..hati ini lebih dekat kpdMU... Terima Kasih Ya Allah...Terima Kasih.... ♥

No comments:

Post a Comment